torstai 26. maaliskuuta 2009

Blogin kommentit sissimarkkinoinnissa

Mikä on yksi parhaista tavoista tavoittaa kaikki alastasi kiinnostuneet netinkäyttäjät? Minulla on yksi, mutta se vaati hiukan vaivan näköä.

Ottakaamme esimerkiksi vaikka pienen nettilankakaupan. Parhaiten netissä tavoittaa käsityönharrastajat heidän blogiensa kautta. Jokainen blogin pitäjä varmasti käy tsekkaamassa blogiinsa jätetyt kommentit ja jos kommentiin on jätetty vielä nettsivu, käyvät he vielä katsomassa ne ja antamassa todennäköisesti vastapalautetta. Samoin muut blogin lukijat, jotka lukevat myös kommentit voivat olla kiinnostuneita, mitä kommentin jättäjä itse tekee.
Kommenttia voi olla kahdenlaista. Se voi olla ihan normaali pieni markkinointi-iskuksi suunnattu kehu tai kommentti toisen tehdyistä töistä ja siitä linkki omalle nettipuodin sivulle, mutta itse olen puhtaan keskustelun kannalla. Jos nettikaupan pitäjä vain itse viitsii pyörittää vielä nettiblogia, on oletettavissa, että nettisivuilla tullaan käymään puhdasta keskustelua siellä kävijöiden kesken. Jos nettisivut ovat asiapitoisia,eikä vain markkinointihenkeen tehtyjä, houkuttaa se lukijoita palaamaan uudelleen ja uudelleen. Blogin pitäjät antavat myös toisilleen tunnustusta, joka taas saa muut lukijat taas käymään. Rehellisyys ja avoimuus sekä erityisesti vaivannäkö on niitä ominaisuuksia, jotka maksaa takaisin. Niinhän se sananlaskukin taitaa mennä, ettei onneen ole helppoa tietä.

Myös Parantaisen Jari on puhunut tässä Pölli Tästä 2 -kirjassaan (kappale 19 Sissin sähköposti). Bittitila ja merkit eivät maksa markkinoijalle mitään, mutta esimerkiksi nettisivuilla niitä saattavat käydä lukemassa kymmenet elleivät sadat. Ajan saatossa blogien vierailijat lasketaan tuhanissa. Kaikki nämä ovat potettiaalisia kävijöitä myös kirjoittajan omilla nettisivuilla ja jokainen kävijä on potenttiaalinen asiakas.

Kuten sanottua, järjestelmässä on tietysti se paha puoli, että se ottaa aikansa. Markkinoijan on itse etsittävä asiakkaansa ja potenttiaaliset kävijät ja viljeltävä omia yhteystietojaan, jotta se olisi helposti vain yhden klikkauksen päässä lukijoilta, mutta kun saa jalan oven väliin, alkaa se pieni rako kasvaa isommaksi oven raoksi käviöjiden kasvaessa. Nettiyhteiskunnassa on aivan normaalia, että pieni asia kasvaa ilmiöksi yhdessä yössä, mutta sen pohjustus vaatii aikansa.

Ei kommentteja: