sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Åttå Drinkero

Joku aika sitten kehuin Gigantin mainosta, jossa John Cleese seikkaili hyvin yksinkertaisessa taustassa. Mainos oli mielestäni hyvä, koska siinä näytettiin, miten yksinkertaisesti voi mainoksiakin tehdä ilman tuhansien eurojen budjettia.

Tällä kertaa samalla tavalla on tehnyt vaikutuksen Åttå Drinkero -mainos. Mainos on käytännössä sellainen, että sen pitäisi ärsyttää minua tavattomasti, mutta jostain syystä en voi olla nauramatta sille.

Hahmon stereotypia ruotsalaisesta homoseksuaalimiehestä (luultavasti, en ole aivan varma, vahva tunne vain...) on sellainen juttu, joka jossain vaiheessa hyvin todennäköisesti tulee saamaan jonkin julkisensanan lautakunnan tai kilpailuviraston tms. jaloilleen ja antamaan nootit leimaamisesta tai muusta, mutta kun se on NIIIN loistava. Ja Kjartanin napapaita on niin mahdoton... Ja todellakaan tuollaisen miehen ei pidä lantiofarkkuja käyttää.. Kerta kaikkiaan loistava stereotypia!

Tämä mainos on mielestäni esimerkki tapaus mainoksesta, joka "potkaisee aisan yli". Jos mainos on "ihan kiva", ei se herätä ihmisissä intoa ostaa sitä, eikä se jää mieleen. Jos mainos on vulgaari, hävytön tai muuten vain rohkeampi kuin muut, herättää se keskustelua ja myös innostaaksen ostaa tuotteen.







post signature

PS. Niinhän siinää sitten kävi, että marraskuussa Mainonnan eettinen neuvosto pisti mainonnalle stopin.

"Yle: Åttå Drinkero syrjii homoja.Mainonnan eettinen neuvosto on antanut Hartwallille huomautuksen homoseksuaaleja syrjivästä alkoholimainonnasta. Neuvoston mukaan Hartwallin Åttå Drinkero -mainokset ja niissä esiintyvä Kjartan-hahmo antavat homoseksuaaleista stereotyyppisen kuvan. Asiasta kertoo Yle Uutiset.
Hartwall kieltää vastineessaan toimineensa hyvän markkinointitavan vastaisesti.
Hartwallin lonkeroiden ja siidereiden markkinointipäällikkö Niklas Koiso-Kanttila kertoi M&M:n haastattelussa lokakuussa, että Hartwallin ei ole tarkoitus loukata kampanjalla ketään tai nauraa ruotsalaisuudelle vaan nauraa ihmisten stereotypioille.
Mainoksen Kjartan-hahmo on norjalaiskoomikko Kristian Valenin sketsihahmo. Koiso-Kanttilan mukaan Kjartan puhuu mainoksessa ruotsin tai norjan sijaan skandinaaviskaa.
Neuvosto painottaa lausunnossaan, että vähemmistöryhmien syrjimiseen ei ole syytä suhtautua myönteisesti. "

1 kommentti:

Laura kirjoitti...

Heippis Jaana! Löysin tosiaan blogisi (monikossa) jättämäsi viestin avulla, ja ihan nauratti, kuinka samanlaisia kiinnostuksen aiheita löytyi, myös nämä markkinointi/mainosjutut... :-) Olen myös markkinointimerkonomi ja pohjalla YO (yleinen osaamattomuusko? ;-) ja normaalisti myyjänä sisustustekstiililiikkeessä, nyt vaan vähän äitiyslomaa edessä... :-/ (?)...
Että Hauska Tutustua! :-)
(Mielenkiintoinen tämä Blogistania ja sen tuoma sosiaalisuus...)
Mukavaa Joulun odotusta!