maanantai 12. huhtikuuta 2010

Ideat ja niiden yksinoikeus

Olen viime aikoina miettinyt oma kohtaiselta kannaltani, voiko idean perusteltu julkituominen, rikkoa jonkinsorttista patentti- tai työsuhdekeksintölakia. En uskalla ääneen vielä sanoa, mitä päivänselvää asiaa olen miettinyt ja kertonut meidänkin firman markkinointihenkilöille, mutta kukaan ei ole vielä ilmoittanut vievänsä asiaa sen pidemmälle ja olen tullut tulokseen, että asia on todennäköisesti laitettu mappiin Ö. Olen kertonut asian eteenpäin tammikuun lopussa ja nyt on mennyt kaksi ja puoli kuukautta, eikä asia ole edistynyt. Mieleni tekisi kertoa muillekin ääneen eteenpäin tämä ajatus, mutta rikkooko se nyt sitten lakia?

Asialle ei voi saada patenttia, se on keksitty jo aikaisemminkin. "Patentin saaminen edellyttää, että keksintö eroaa olennaisesti aikaisemmin tunnetusta" (suora sitaatti Opi Oikeutta kirjasta, Suojanen-Savolainen-Vanhanen). Se on vain markkinoinnin "väline", keino. Se ei myöskään ole työsuhdekeksintö, koska "työsuhdekeksinnöllä tarkoitetaan patentoitavissa olevaa keksintöä, jonka on tehnyt työ- tai virkasuhteessa oleva henkilö."

Se oli vain idea, joka mielestäni auttaisi markkinointia, toisi lisää asiakkaita ja saisi asiakkaat lähemmäksi ko. yritystä. Ei se oikein myöskään tunnu istuvan liikesalaisuuksiin. "Kukaan ei saa oikeudettomasti hankkia tietoa liikesalaisuudesta eikä käyttää sellaista tietoa. Työntekijäkään, joka on työssään saanut tiedon liikesalaisuudesta, ei saa käyttää tietoa oikeudettomasti." Jos asia on jo julkinen, mutta kukaan ei ole sitä tässä asia yhteydessä käyttänyt, ei se ole mielestäni liikesalaisuus.

Sitä ei voi patentoida, se ei helpota työtä (päin vastoin aiheuttaa itse asiassa vähän lisääkin sitä), se on julkinen, useiden käytössä.. Silti minusta tuntuu, että olen jotenkin antanut sen heille yksinoikeudella vinkkinä, rikkoisinko lakia, jos kertoisin sen muille, jotka eivät ole sitä huomanneet? Voinko saada sanktiota siitä, että en antanut firmalle tarpeeksi aikaa toteuttaa sitä, vaikka en tiennyt edes, etenikö asia eteenpäin?

Piru, että osaa olla ainakin moraalisesti hankala asia... Mitenkähän on markkinointipuolella? Jos esimerkiksi markkinointisuunnittelija keksii loistavan mainoksen, jonka oma firma hylkää, saako hän käydä kertomassa ideansa "freelancerina" toiselle markkinointifirmalle? Voiko ideaa omistaa?

Täytyy sanoa, että itse olen onnistunut omimaan tuommaisen Jari Parantais- mallin. Ennen olin sitä mieltä, että mieluummin pidän ideastani kiinni ja odotan, että saan sopivan hetken tuoda sen julki. Valitettavasti esimerkiksi erään vauvan tossumallin kohdalla kävi niin, että opettajani näki sen, jakoi mallin eteenpäin ja tänään sitä ohjetta jaetaan vailla kehittäjän nimeä. Samoin joidenkin esim. firmaideoiden kohdalla on käynyt niin, että joku onkin keksinyt samanlaisen idean samoihin aikoihin ja kunnia on mennyt hänelle. Nyt olen sitä mieltä, että jos en itse keksi sille heti käyttöä, jaetaan se eteenpäin. Näin minä olen sen jo ennen sanonut ja muut näyttävät kopioivan sitten minua. Ei tule sitä ikiaikaista purnausta "olen minäkin tuon keksinyt, ei vain itse kerennyt.." Voi vain sanoa, olen minä tuon hoksannut, viime syyskuussa, käy lukee vaikka blogini" =D

1 kommentti:

FONT LOVER kirjoitti...

hello my friend! warm greeting ^^!
your blog looks nice 0_0

by the way,
if you need to find unique fonts, you can go to our website.

best regards;